کوچولوی شما اکنون 10 ماهه است و مطمئناً می توانید تغییرات بزرگی را در کودک خود مشاهده کنید. اکنون کودک شما یک خط مستقل خواهد داشت. ممکن است به نظر شما برسد که او مشتاق شکستن وسایل است و ممکن است اشتباه نکنید زیرا در این سن کودک شما سعی می کند استقلال خود را به کار گیرد که ممکن است شامل خزیدن به سمت اسباب بازی هایش و شکستن آنها باشد. تولد کوچولوی شما دور نیست و در این بین تحولات زیادی را در کودک خود خواهید دید. در اینجا چیزی است که می توانید در ماه 10 انتظار داشته باشید.

هر آنچه که برای اولین بار و یا به عنوان یک والدین باتجربه انتظار دارید ،که  هنگام شروع یک سفر به طول یک عمر به آن نیاز پیدا خواهید کرد را ما در اینجا  فراهم کردیم .

به وبلاگ هیاهو  خوش آمدید ! برای ترن هوایی که فرزندپروری است، ما در هر مرحله با شما هستیم.

رشد کودک شما در 10 ماهگی

از نظر رشد جسمانی، نوزاد شما باید تقریباً سه برابر وزن هنگام تولدش باشد. بسیار معمول است که اندازه نوزادان تا یک سال سه برابر شود. اما همه نوزادان در مورد سرعت رشد متفاوت هستند و ژن ها نقش عمده ای در اندازه و رشد نوزاد دارند. مصرف غذا و محیطی که کودک در آن رشد می کند نیز یک عامل موثر است. بهترین راه برای تعیین اینکه آیا کودک شما به میزان قابل توجهی رشد کرده است، این است که بررسی کنید آیا او هنوز با لباسهای قدیمیاش تناسب دارد یا خیر. به احتمال زیاد او از لباس هایی که چند هفته پیش پوشیده بود بیشتر خواهد شد. کوچولوی شما ممکن است فضای بیشتری را در تختخواب اشغال کند. و وقتی کودک خود را در آغوش بگیرید شگفت زده خواهید شد زیرا ممکن است بزرگتر و سنگین تر از قبل به نظر برسد. دگرگونی رشد به آرامی اتفاق می افتد، اما علائم قابل مشاهده در این مرحله ظاهر می شوند.

رشد کودک

ممکن است کودک شما شروع به خزیدن کند و به روشی منحصر به فرد پیچ ​​و تاب بخورد. خزیدن به شدت با افزایش توانایی یادگیری مرتبط است، در حالی که حرکات پاها و بازوها به سمت چپ و راست مغز مرتبط است. کودک در این فرآیند به تدریج بالغ می شود و دیگر نیازی به واکر نیست. کودک ده ماهه شما اکنون می تواند به هر مکانی نزدیک شود و از این رو امنیت او به دغدغه اصلی شما تبدیل می شود. در زیر برخی از مراحل رشدی که کودک طی می کند آورده شده است:

رشد کودک 40 هفته ای شما

اکنون کودک شما شروع به درک کلمات و عبارات ساده می کند، بنابراین به تعامل با کودک خود ادامه دهید. از صحبت های کودک خودداری کنید، وقت آن رسیده که زبان را معرفی کنید. برای مثال، اگر او میگوید «بهبه»، با پرسیدن «آیا اسباببازی را میخواهید؟» پاسخ دهید. وقتی یک کلمه ساده را به زبان می آورد، شی را نشان دهید. این به او کمک می کند کلمات را با صداها مرتبط کند. با صحبت کردن با کودک خود با کودک خود پیوند برقرار می کنید و همچنین به رشد زبان در کودک شما کمک می کند. حتی اگر فرزندتان چرند صحبت می کند، به او پاسخ دهید. او در نهایت جریان را یاد خواهد گرفت.

رشد کودک 41 هفته ای شما

با انگشتان چابک، گیره گیره قوی تر (گرفتن انگشت شست و اشاره)، کودک شما اکنون می تواند اشیاء را بدون استراحت دادن به مچ دست بگیرد. چیزها و اشیاء کوچک علاقه او را برانگیخته و باید مطمئن شوید که هیچ ماده خطرناکی در اطراف وجود ندارد. برای تشویق فرزندتان به نگه داشتن اشیاء، تکه های پخته شده میوه، سبزیجات یا غذاهای انگشتی را سرو کنید.

رشد کودک 42 هفته ای شما

کودک شما دیگر مانند چند ماه پیش به شما نیاز نخواهد داشت. با تلاش برای ایستادن، خم شدن، راه رفتن یا چمباتمه زدن، کودک توانایی خود را برای مستقل شدن فزاینده نشان می دهد. ممکن است وقتی کودکتان را لباس می پوشید متوجه اشتیاق او برای پوشیدن لباس هایش شوید. در زمان صرف غذا، او ممکن است تمرکز شدیدی نشان دهد و سعی کند فنجان یا قاشق خود را برای خوردن نگه دارد. برای نوزادان بسیار جالب است که چیزهایی را رها کنند تا دیگران آن را بردارند. در این سن، آنها بر هنر گرفتن اشیا و پرتاب آنها مسلط می شوند. آماده باشید تا زمانی که استقلال کودکتان آشکار می شود، کمی خم شدن و دویدن به اطراف انجام دهید.

رشد کودک 43 هفته ای شما

اکنون کودک شما از همراهی با همسالان و خواهر و برادرهای خود لذت خواهد برد. متوجه خواهید شد که کودک شما ممکن است سعی کند با بچه های هم سن و سال خود با آنها بازی کند. زمان بسیار خوبی برای توسعه مهارت های اجتماعی اوست، شما باید سعی کنید تعامل سالم زیادی با بچه های دیگر را تشویق کنید. اگرچه او برای درک مفهوم دوست بسیار جوان است، اما این تعاملات پایه ای برای یادگیری نحوه رفتار در میان گروهی از کودکان خواهد گذاشت. او با مشاهده چیزهایی را یاد می گیرد و همچنین از زمانی که با یکی از آنها سپری می کند لذت می برد.

سلامت نوزاد

با افزایش تحرک، انعطافپذیری و توانایی نگهداشتن، کودک شما تمایل پیدا میکند که چیزها را در دهانش بگذارد. در ده ماهگی، تمیز نگه داشتن نوزاد کاملا غیرممکن است. وقتی فرزندتان را به پارک می برید، او می خواهد در گل بازی کند و چیزهای کثیف را در دست بگیرد. هنگام بیرون رفتن از خانه، محصولات پاک کننده مانند دستمال مرطوب یا ضدعفونی کننده را در دسترس داشته باشید. همیشه یک حوله یدکی یا پارچه تمیز کننده در کیف خود داشته باشید تا کثیفی ها را پاک کنید.

نقاط عطف کودک - 10 ماه

نقاط عطف رشد در جنبه های شناختی، فیزیکی، اجتماعی و عاطفی به دست می آید. هر دسته دارای دستاوردهای خاصی برای اطمینان از رشد و تکامل کامل کودک است.

1. نقاط عطف شناختی:

اینها شامل چابکی ذهنی، قدرت تفکر و هوش یک کودک ده ماهه است.

ماندگاری شی - ماندگاری شی توانایی تشخیص وجود یک شی است. در این مرحله، نوزادان متوجه می شوند که یک شی پنهان به طور کامل ناپدید نمی شود. بنابراین اگر در راه رفتن والدینش را در اطراف نبیند، ممکن است مثل قبل مضطرب نشود.

کنجکاوی و کنجکاوی - کودک شما ممکن است مشتاق باشد که به دنبال اشیایی خارج از دید خود بگردد. اگر چیزی از دید آنها دور شود، ممکن است برای جستجوی آن تلاش کنند.

علاقه به عکس ها و پوسترها - کودک شما دوست دارد به چیزهای رنگارنگ مانند عکس ها و تصاویر نگاه کند. آنها دوست دارند به داستان های همراه با عکس گوش دهند و اطلاعات را جذب کنند. مغز نوزاد اکنون تصاویر، صداها و تصاویر را پردازش می کند که به روند هماهنگی کمک می کند.

ارتباط کلمات - کودک شما اکنون کلمات و ارتباط آنها را با هم مرتبط می کند. آنها قادر خواهند بود کلمات اساسی مانند بله، نه یا سلام را تفسیر کنند.

حرکات و اعمال را تکرار می کند - نوزاد شروع به حفظ کردن اعمال و تقلید آنها می کند. حتی ممکن است کودک شما از این عمل برای دریافت واکنش استفاده کند.

خطاب به مردم - در این زمان، نوزادان شروع به شناسایی و خطاب کردن مادر و پدرش با نام آنها می کنند.

 درک درخواستها - در این زمان، نوزادان نیز میتوانند درخواستهای شما را درک کنند و ممکن است با ایجاد صدا یا چرخاندن سر به شما پاسخ دهد.

2. نقاط عطف فیزیکی:

خزنده خبره - کودک شما اکنون با ماهرانه خزیدن، هر گوشه و کنار خانه را بررسی می کند.

استفاده از گیره گیره ای  در 10 ماهگی، کودک شما اکنون می تواند از انگشت اشاره و شست خود برای گرفتن چیزها استفاده کند.

شروع به نشستن می کند - وقتی کودک شما از صاف ماندن روی شکم حوصله اش سر می رود، ممکن است غلت بزند و بنشیند. عضلات پشت و شکم در این مدت قوی تر می شوند.

سعی کنید بایستید - با استفاده از حمایت، کودک شما اکنون تلاش می کند تا بایستد که در نهایت به او کمک می کند راه برود و بدود.

تلاش برای راه رفتن - در حالی که با حمایت ایستاده اید، ممکن است کودک شما سعی کند پا را جلو بیاورد تا ببیند آیا می تواند راه برود یا خیر. در نهایت، او همچنین یاد میگیرد که با پشتیبان به جلو حرکت کند و هر بار یک قدم بردارد.

مجهز به دندان های ثنایا  دندان های ثنایا از ماه هشتم بیرون می آیند و در ماه دهم کودک شما دندان های ثنایا را در جای خود خواهد داشت تا غذایش را پاره کرده و گاز بگیرد.

افزایش بینایی - بینایی به سرعت رشد می کند و کودک شما اکنون می تواند دست ها و پاهای خود را به دلیل افزایش بینایی هماهنگ کند.

3. نقاط عطف اجتماعی و عاطفی:

کودک شما اکنون برای تعاملات اجتماعی و جمع آوری خلق و خوی عاطفی خود آماده می شود.

خداحافظی - کودک ده ماهه شما اکنون معنی خداحافظ را می فهمد و دست خود را به سمت شما تکان می دهد.

دلهره از غریبه ها - کودک شما اکنون احساس ناامنی می کند یا در برابر شرکت غریبه ها مقاومت می کند و از بودن در کنار آنها امتناع می کند.

دردهای جدایی - در ده ماهگی، نوزادان تمایل دارند به آنهایی که می شناسند بچسبند و وقتی از آنها جدا می شوند گریه می کنند.

واکنش ها - ممکن است متوجه شوید که کودک شما به صداها، صداهای عجیب و غریب یا حتی زمانی که اسباب بازی او را بردارید، واکنش نشان می دهد.

این نقاط عطف فقط ایده ای از آنچه کودک شما می تواند در این مرحله انجام دهد را ارائه می دهد. نوزادان متفاوت هستند و مهارت های آنها بر اساس توانایی آنها متفاوت است. از مرحله لذت ببرید و مطمئن شوید که مراقب هرگونه نشانه نگرانی هستید.

رفتار - اخلاق

هنگامی که کودک در اطراف افراد دیگر قرار دارد مراقب پاسخ های کودک خود باشید. در این سن، نوزادان الگوی غربالگری و خیره شدن با چشمان خود را دارند. آنها سعی می کنند تا حد امکان اطلاعات را جذب کنند و بنابراین ضروری است که خوب بخوابند. چند ساعت خواب در طول روز به بدن آنها استراحت بسیار مورد نیاز و مغز را برای شارژ مجدد می دهد. این تجربیات شخصیت و رفتار آنها را شکل می دهد. ممکن است متوجه شوید که فرزندتان علاقه کمتری به بازی با بچه های دیگر نشان می دهد. نگران نباش. نوزادان در این سن تمایل کمی به خود نشان می دهند و در مقابل شرکت مقاومت می کنند. مراقب باشید و سعی کنید آنها را درگیر کنید تا بفهمند چه نوع رفتاری مناسب است.

فعالیت هایی برای کودک 10 ماهه شما

با کودک ده ماهه خود بازی کنید. با او محیط اطراف را کاوش کنید و در بازی های خالی کردن، پر کردن، چیدن و شناسایی اشیا شرکت کنید.

یک تلفن اسباب بازی بگیرید که صدا می دهد. سعی کنید کودکتان را تشویق کنید تا گوشی را کنار گوشش نگه دارد و صحبت کند. این کار توانایی گفتار را بهبود می بخشد.

با کودکتان کتاب بخوانید تا حواس پنجگانه او را با هم ترکیب کنید. خواندن به آنها کمک می کند آنچه را که می بینند هماهنگ کنند و اطلاعات را جذب کنند.

کودک شما مفهوم ایفای نقش را درک خواهد کرد. چیزی را از کمد بیرون بکشید تا تظاهر به بازی کنید و تخیل او را تشویق کنید.

نکاتی برای مراقبت از کودک 10 ماهه

یک نوزاد ده ماهه با نمودار رشد سالم متعاقباً به نقاط عطف رشدی دست خواهد یافت. تغذیه سالم، مصرف مناسب غذا، استراحت و خواب کافی و پرورش صحیح مهارت ها به نوزادان کمک می کند تا هر مرحله را با سهولت قابل توجهی پشت سر بگذارند. بهتر است فرزندتان را تحت فشار قرار ندهید و او را تشویق نکنید که کارها را خودش انجام دهد. هر کودک متفاوت است و سرعت متفاوتی را برای کشف چیزها انتخاب می کند. پیشرفت او را زیر نظر داشته باشید و اگر احساس میکنید در این مورد احساس میکنید، با پزشک مشورت کنید. تمام چیزی که کودک شما در این مرحله نیاز دارد مراقبت خوب، توجه بینظیر و محبت زیاد است.

تغذیه

ممکن است کودک شما بیشتر روی انرژی دادن تمرکز کند تا غذا خوردن. در چنین حالتی وحشت نکنید، تنوع را در وعده های غذایی او بگنجانید. خلاق باشید و به غذاهای خانگی پایبند باشید. در این سن، نوزادان باید مواد جامد بخورند و در کنار شیر، مواد جامد نیز باید جزء ضروری باشند. در سن یک سالگی، نوزادان محدوده غذایی خود را محدود می کنند، بنابراین اگر زودتر طیف متنوعی را معرفی کنید، او به آن عادت خواهد کرد.

خوابیدن

در ده ماهگی، نوزادان تمایل دارند فقط دو بار در طول روز بخوابند. اگر زود بیدار شوند، ممکن است بعد از صبحانه بخوابند. هنگامی که کودک خود را در حال خمیازه کشیدن یا حتی افتادن او در طول زمان بازی می بینید، علائم مداوم خستگی را در کودک خود مشاهده خواهید کرد. او ممکن است بخواهد نوازش بیشتری داشته باشد و ممکن است برای بیدار ماندن اعتراض کند. آرامش خود را حفظ کنید و از یک برنامه روتین پیروی کنید تا در طول روز و شب به یک الگوی خواب برسید.

نکاتی برای والدین

در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که باید هنگام مراقبت از کودک 10 ماهه خود به خاطر بسپارید:

با چیزهای بسیار زیادی برای کشف، مجموعه انرژی شما بیش از هر چیز دیگری بر ماجراجویی متمرکز است. در مورد فعالیت های کودک برای ده ماهگی تحقیق کنید و او را درگیر آنها کنید تا انرژی خود را تخلیه کند.

رشد نوزاد در 10 ماهگی با تغییرات رفتاری، میل به کشف، برخی کلمات منسجم و همچنین شکوفایی شخصیت قاطع مشخص می شود. با همکاری و تشویق کودکان از مرحله لذت ببرید.

نمودارهای رشد بهترین ماشین حساب وزن کودک 10 ماهه برای اطمینان از اینکه آیا کودک شما در مسیر درستی قرار دارد یا خیر. در فواصل زمانی معین به پزشک اطفال خود مراجعه کنید تا مراقب سطح رشد کودک خود باشید.

در ده ماهگی، کودک شما وارد یک منطقه ناشناخته مانند ایستادن، راه رفتن، غذا خوردن به تنهایی، بالا رفتن، قاطعیت و موارد دیگر خواهد شد. این فقط مرحله اولیه تبدیل شدن به یک کودک نوپا است، و شما باید از آن لذت ببرید و با سرعت خودش با آن کنار بیایید.

توجه : اطلاعات موجود در وبلاگ هیاهو  یک ماهیت کلی است و فقط برای اهداف آموزشی در دسترس است و نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه های یک متخصص پزشکی یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تلقی شود. اگر در مورد سلامتی خود یا کودک خود نگرانی دارید، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.

منابع : تمام مطالب ارائه شده توسط وبلاگ هیاهو ، بر پایه جدیدترین تحقیقات علمی و به روز محققان و مراجع ذی صلاح علمی و تحقیقاتی اروپا و امریکا در زمینه مهمترین مسائل و سوالات والدین در زمینه فرزند پروری تهیه شده است.

انتشار مطلب فقط با ذکر منبع سایت هیاهو  بلااشکال است.